Translate

۱۳۹۴ فروردین ۹, یکشنبه

روحیه عیب جویی (قسمت اول)

دگرگون ساحتن دل یک فرد عیب جو

مشاوره کتاب مقدسی

هر فرد دارای روحیه ی عیب جویی، متخصص پیدا کردن تقصیر و تمرکز بر آن است. متأسفانه، این گونه افراد، به ندرت، چیز دیگری را می یابند! از درون گودال نارضایتی آن ها، گل ها و لجن های عیب جویی به بیرون، پاشیده می شود و در یک فرصت مناسب ... آماده ... هدف ... آتش !
آنان مدام بر خود می پیچند و پی در پی، رفتار و سخنانی تحقیرآمیز و از سر نارضایتی از خود بروز می دهند. روح عیب جویی، نه پژواکی از ژرفای فرزانگی و خردمندی است و نه انعکاسی از قلب خدا می باشد. عیسی فرمود: »زبان از زیادتی دل سخن می گوید.
 مرد نیکو از خزانه ی نیکوی دل خود، چیزهای خوب بر می آورد و مرد بد از در کوچه پس کوچه خوشبختی ّ خزانه ی بد، چیزهای بد بیرون می آورد.« )انجیل متی 34 :12 و 35



روحیه ی عیب جویی چیست ؟

روحیه ی عیب جویی، رویکرد و رویه ای به شدت منفی به همراه سختی و خشونت و درشتی در داوری و قضاوت است. شخص دارای روحیه ی عیب جویی، همواره انتقادی ناعادلانه را به توسط خرده گیری، بهانه گیری، عیب جویی، کنایه زدن و نیش زبان و گلایه ابراز می دارد. کتاب مقدس، موضعی روشن درباره ی آنانی که داوری و قضاوت می کنند، پیش می گیرد:لکن تو چرا بر برادر خود حکم می کنی؟
 یا تو نیز چرا برادر خود را حقیر می شماری؟ زان رو که همه پیش مسند مسیح، حاضر خواهیم شد. رساله ی پولس به رومیان 10 : 14

روحیه ی دلسوزی چیست ؟

روحیه ی دلسوزی، رویکرد و رویه ای باملاحظه و مراقب با دلی مشتاق یاری و کمک است. یکی از مهم ترین نیازهای همه ی ما، وجود شخصی است که برای ما دلسوزی می کند، فردی که ملاحظه ی رویاها و سرخوردگی های ما، شادی ها و اندوه های ما، موفقیت ها و ناکامی های ما، قوت ها و ضعف های ما، خباثت ها و پاکی های ما را می کند. چقدر خوشبخت و سعادت مندیم اگر چنین اشخاص دلسوزی را در زندگی هایمان داشته باشیم ! آنانی که روحیه ی دلسوزی دارند، انعکاسی از قلب منجی شفیق و دلرحم ما هستند.»خداوند، نیکو است و در روز تنگی، ملجاء می باشد و متوکلان خود را می شناسد«.)کتاب ناحوم 7 :1


تفاوت میان روحیه ی عیب جویی و روحیه ی دلسوزی در چیست ؟

کسانی که دیدگاهی عیب جویانه به دیگران دارند، ً معموال نسبت به فراخی و وسعت منفی بودن خود، ٔ عیب ناآگاه هستند.

سودمندترین کار، دیدن روحیه ٔدلسوزی است. ٔخود در تقابل و تضاد با روحیه جویانه ٔعیب جویی هم شخص و هم کردار را محکوم روحیه ٔ دلسوزی نه شخص، بلکه کردار را می کند ا ما روحیه محکوم می کند .کتاب امثال سلیمان 18 : 12 روحیه ٔعیب جویی بر تقصیرهای دیگران تمرکز دارد ا ما

روحیه  دلسوزی بر خود آزمایی تمرکز دارد انجیل لوقا 6؛41
روحیه ٔعیب جویی دیگران را مسخره می کند ؛ا ما  روحیه ٔ دلسوزی دیگران را تشویق می کند
کتاب امثال سلیمان 12 : 11( ٔعیب جویی بر پایه ی ظواهر، داوری و قضاوت
روحیه ٔ دلسوزی بر پایه ی حقایق، داوری و می کند روحیه قضاوت می کند ) انجیل یوحنا 24 : 7( ّ فرد عیب جو بی آن که نخست
سخن متهم را بشنود،
 ٔ دلسوزی در به بدترین جمع بندی می رسد روحیه ّ حالی که در انتظار شنیدن حرف های متهم است، به بهترین جمع بندی می رسد ) انجیل یوحنا 51 : 7( ٔعیب جویی دیگران را بدون دیدن و توجه به روحیه نیازهای برآورده نشده ی آن ها متلاشی و ویران می ٔسازد
نیازهای ایشان،بنا سازد فرد دلسوزی دیگران را بر پایه ٔپولس به افسسیان 29 : 4
 رساله فرد عیب جو به هنگام انتقاد یا اتهام از جانب دیگران، به درشتی و خشونت، واکنش نشان می دهد، فرد دلسوزی هنگامی که دیگران توصیه می کنند، در ٔ جست و جو اصلاح سو رفتار شخصی خود بر می آید. بدون پرخاش و گالیه، با قدرشناسی ، واکنش نشان می دهد )امثال سلیمان 10 : 13 ( ّ فرد عیب جو رحم و شفقت را از دیگران، دریغ می ٔدارد
 دلسوزی نسبت به دیگران، رحمت و  ّشفقت، نثار می کند


روحیه عیب جویی از کجا نشأت می گیرد؟

روحیه ی عیب جویی عمدتًا در محیط خانه، جایی که انتقاد و عیب جویی، به وفور دیده می شود، و جایی که والدین در حضور فرزندانشان، الگویی از روحیه ی عیب جویی را به نمایش می گذارند؛ پدید می آید.

آن گاه، پس از رشد در فضایی که انتقاد و عیب جویی، رویه ی روزمره ی آن است؛ کودک، در چنین روحیه ای پا به دوران بزرگ سالی می گذارد.
کتاب امثال سلیمان27 :3 را مشاهده کنید(. برای حفاظت در برابر هجوم و حمله، آنانی که ناعادلانه مورد انتقاد و عیب جویی قرار گرفته اند، غالبًا حمله را آغاز می کنند. سخنان درشت و تند، می توانند به سرعت به دل های فرزندان و نیز بزرگسالان، آسیب برسانند؛ از این روی، در مقام حالتی از دفاع از خویش یا انتقام، می توان توضیح داد که چرا افراد آسیب دیده و دردمند، در صدد آسیب به دیگران، بر می آیند!

عیسی مـسیــــح

به اوقات دردهای ما و آن چه که باید انجام دهیم؛ اشاره می فرماید: »شنیده اید که گفته شده است. چشمی به چشمی و دندانی به دندانی. لیکن من به شما می گویم، با شریر مقاومت مکنید، بلکه هر که بر رخساره ی راست تو سیلی زند، دیگری را نیز به سوی او بگردان.« ّ انجیل متی 38 : 5 و 39


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر